Forslag vil blive vist, efter du har indtastet noget i søgefeltet. Brug op- og ned-pilene til at gennemgå resultaterne. Brug Enter til at vælge. Hvis valget er en sætning, vil denne sætning blive indsendt som søgning. Hvis forslaget er et link, vil browseren navigere til denne side.
Vejledninger

Bekræftelse af din identitet på Airbnb

Hos Airbnb er tillid hjørnestenen i vores netværk, hvor millioner af mennesker over hele verden stoler på hinanden, når de rejser eller er værter.

En vigtig del af opbygningen af denne tillid er at bekræfte vores brugeres identitet. Vores identitetsbekræftelsesproces er en række trin, vi tager for at hjælpe med at sikre, at brugere i vores netværk er virkelige, så alle kan føle sig mere trygge ved at bruge Airbnb. Hver vært, medvært og bookinggæst skal være identitetsbekræftet for at bruge vores platform.

Ingen proces er perfekt, men dette sigter mod at minimere svigagtig adfærd, fremme sikkerhed og muliggøre meningsfulde interaktioner i den virkelige verden inden for vores netværk.

Bemærk: Når en bruger er identitetsbekræftet, betyder det, at de har givet oplysninger, vi har valideret gennem vores proces. Denne proces hjælper med at beskytte vores netværk, men den garanterer ikke, at en person er den, vedkommende giver sig ud for at være.

Derfor bekræfter vi din identitet

Bekræftelse af gæsters og værters identitet hjælper os med at:

  • fremme tillid mellem gæster og værter
  • opretholde retningslinerne for Airbnb's netværk
  • begrænse svigagtig adfærd
  • udføre baggrundstjek, når det er tilladt ved lov
  • reagere på, støtte og undersøge sikkerhedsproblemer
  • overholde gældende love og bestemmelser, herunder betalings- og skattelovgivning

Sådan fungerer identitetsbekræftelse

Vi kræver, at primære værter, medværter og gæster bliver bekræftet for alle ophold på Airbnb. Visse Airbnb-oplevelser kræver også identitetsbekræftelse.

Bekræftelse af din identitet betyder bekræftelse af visse personlige oplysninger, såsom dit juridiske navn, din adresse, dit telefonnummer eller andre kontaktoplysninger. I nogle tilfælde kan vi gøre dette uden yderligere oplysninger fra dig. I andre tilfælde kan vi have brug for at bede om flere oplysninger, som beskrevet nedenfor.

Bare rolig – de identitetsoplysninger, du giver, ud over dit navn, vil hverken blive delt med værter eller gæster på Airbnb, og de vil blive håndteret i henhold til vores Fortrolighedspolitik.

Vi beder om disse oplysninger

  • Juridisk navn, adresse og/eller andre personlige oplysninger: I nogle tilfælde er personlige oplysninger alt, hvad vi har brug for til at bekræfte din identitet, men dette afhænger af et par faktorer, herunder det land, du befinder dig i, eller hvis vi opdager uregelmæssigheder på vores platform. Vi indhenter dit juridiske navn under tilmelding eller bekræftelse, men du kan altid tilføje et foretrukket fornavn, der vises til værter og gæster.
  • Billede af dit myndighedsudstedte id: Hvis vi ikke kan bekræfte dig med ovenstående oplysninger, eller hvis en bestemt bekræftelsesmetode ikke er tilgængelig eller gyldig i dit land, kan vi bede dig om at indsende et billede af dit myndighedsudstedte id. Det kan være kørekort, pas eller nationalt identitetskort. Du kan læse mere om de tilladte id-typer – samt landespecifikke retningslinjer.
  • Selfie: Vi bliver måske nødt til at bede om et billede af dig selv ud over ovenstående billede af dit myndighedsudstedte id. Bare rolig, denne selfie vil ikke blive brugt på din profil eller vist til andre brugere. Hvis du ikke kan sende en selfie, der stemmer overens med dit myndighedsudstedte id, kan du kontakte os for at få en alternativ bekræftelsesmetode.

Hvis du ikke kan bekræftes med disse oplysninger, kan du under begrænsede omstændigheder være berettiget til at fremlægge andet bevis for, hvem du er for at gennemføre denne proces. Det kan f.eks. være en ægteskabserklæring eller en retskendelse.

Bemærk: Hvis du er vært som en virksomhed, kan du blive bedt om at bekræfte yderligere oplysninger, f.eks. din private adresse eller dit statsborgerskab. Hvis du er bosiddende i EU og modtager indkomst fra udlejning af boliger, leverer Oplevelser eller fungerer som medvært – eller hvis du modtager indkomst fra et opslag i EU – vil du desuden blive bedt om at bekræfte yderligere oplysninger.

Når vi beder om at bekræfte

Gæster

Som gæst skal du bekræfte din identitet, når du booker et ophold, eller når du booker en oplevelse, hvor værten har krævet bekræftelse. De fleste brugere behøver kun gøre det én gang, og vi hjælper dig igennem de ting, du skal gøre.

Dette sker typisk ved kassen, hvor vi giver dig en specifik frist for at blive færdig. I denne periode afventer din reservation, og andre kan ikke booke dine datoer. Vi sender også meddelelser til dig for at hjælpe dig med at blive færdig inden fristen. Det kan f.eks. være e-mails, sms'er og push-påmindelser, afhængigt af dine præferencer. Hvis du ikke gennemfører processen inden for dette tidsrum, bekræftes din reservation ikke.

Værter

Hvis du er nystartet som vært, skal du bekræfte din identitet, når du opretter et opslag til et ophold eller en Oplevelse for første gang, eller hvis du er blevet inviteret til at være ny medvært på et opslag. Selvom der ikke er nogen tidsbegrænsning for værter til at gennemføre bekræftelsen, vil dit opslag ikke blive offentliggjort, før du er færdig. Det betyder, at du ikke kan acceptere bookinger, før din identitet er blevet bekræftet. Det betyder også, at du som medvært skal færdiggøre bekræftelsen, før du kan acceptere din invitation.

Som vært beder vi dig muligvis om at gennemgå identitetsbekræftelse med jævne mellemrum. Hvis du ikke gør dette, når du bliver bedt om det, kan din kalender blive blokeret, indtil du har gjort det.

Endelig beder vi dig om at bekræfte din identitet igen, hvis du redigerer dit juridiske navn på din konto. Vi kan muligvis gøre dette med det samme ved hjælp af oplysninger, du allerede har givet os, f.eks. dit navn og dine kontaktoplysninger – eller du kan blive bedt om at gennemføre andre bekræftelsestrin. Når dette sker, vil eventuelle eksisterende rejser, du har booket, ikke blive påvirket, men du kan ikke lave en ny booking, før vi har bekræftet ændringen.

Som vært påvirkes dine eksisterende bookinger heller ikke, men din kalender bliver blokeret, indtil du har gennemført bekræftelsen.

Bemærk: Hvis du forsøger at foretage en booking, er det vigtigt at indsende de oplysninger, vi har brug for, så hurtigt som muligt. Hvis din indtjekning begynder inden for 12 timer, har du en time til at gennemføre bekræftelsen. Ellers skal du gennemføre bekræftelsen inden for 12 timer, efter du har foretaget din booking.

Din reservation er afventende, og den vil ikke blive bekræftet, hvis du ikke kan gennemføre bekræftelsen inden den frist, vi har angivet for dig.


Hvor lang tid tager processen?

Når du har indsendt dine oplysninger, tager det os typisk mindre end en time at bekræfte din identitet. Dette kan variere afhængigt af det land, du bor i, og hvilke oplysninger du har givet.

Sørg for, at de oplysninger, du indsender, er gyldige, nøjagtige og ajour. Ellers kan det tage os længere tid at bekræfte dig, eller vi skal muligvis følge op og anmode om yderligere oplysninger.

Hvis du er gæst og foretager en booking, skal du huske at gennemføre bekræftelsen inden for den frist, vi giver dig. I denne periode afventer din reservation, og andre kan ikke booke dine datoer. Vi sender også meddelelser til dig for at hjælpe dig med at blive færdig inden fristen. Det kan f.eks. være e-mails, sms'er og push-påmindelser.

Tips til, hvis du har problemer

  • Se dine beskeder: Du kan have modtaget yderligere oplysninger via sms, e-mail eller telefon. Hvis du mener, du har overset en besked fra os, skal du følge denne vejledning.
  • Brug dit juridiske for- og efternavn: Sørg for, at det juridiske navn, du angiver, stemmer overens med det, der står i offentlige registre eller på dit myndighedsudstedte id. Hvis dit juridiske navn er et andet, f.eks. efter at være blevet gift eller en kønsbekræftelse, kan du kontakte vores kundesupportteam for at bekræfte et alternativt juridisk navn med et myndighedsudstedt dokument, f.eks. en ægteskabserklæring eller en retskendelse. Selvom du skal bruge et juridisk navn til bekræftelse, kan du tilføje et foretrukket fornavn, der vises til andre gæster og værter i stedet.
  • Giv adgang til kameraet: Airbnb-appen eller din browser skal muligvis have tilladelse til at få adgang til dit kamera. Du kan typisk finde vejledning om, hvordan du giver disse tilladelser til Airbnb, ved at tjekke dine browser- eller appindstillinger. Hvis du opdaterer disse tilladelser, og det stadig ikke virker, kan du prøve at opdatere vores app eller hjemmeside.
  • Brug billeder af høj kvalitet: Tag billeder i et veloplyst rum, og sørg for, at billederne er tydelige, ikke slørede og passer inden for de rammer, vi angiver under processen. Du må gerne tage selfies med religiøs hovedbeklædning, men sørg for, at vi kan se dine øjne og din næse og mund. Bare rolig, din selfie vises ikke til andre brugere på Airbnb eller på din profil.
  • Tag et billede af dig selv som du er lige nu: Hvis du bliver bedt om at tage en selfie, skal det tages af dig på indsendelsestidspunktet og ikke være et billede af dig fra tidligere. Bare rolig, dette vil ikke blive vist på din profil eller til andre brugere på Airbnb.
  • Brug et originalt id, der ikke er udløbet:Sørg for, at det id, du angiver, ikke er udløbet, og er et originalt id. Det betyder, at det ikke er en fotokopi, pdf eller anden digital kopi. Hvis dit id har to sider, f.eks. et kørekort eller nationalt identitetskort, skal du indsende billeder af både forsiden og bagsiden. Bemærk, at du muligvis også skal følge landespecifikke retningslinjer, afhængigt af hvor du befinder dig.

Hvor viser vi dit badge for bekræftet identitet?

Når du er blevet bekræftet, modtager du et badge for bekræftet identitet. Dit bekræftede badge og din status vises på Airbnb som et rødt badge med et flueben ud for dit profilbillede. Det vises også på din profil under bekræftede oplysninger for [Your name]. Hvis du er vært, kan mærkatet Identitet er bekræftet også blive vist på din opslagsside i værtsafsnittet.

Hvis du er vært og driver en stor virksomhed, har du muligvis oprettet flere konti for at hjælpe med at administrere alle dine opslag. I disse tilfælde viser dine tilknyttede værtskonti muligvis ikke altid badget Identitet er bekræftet, selv om den virksomhed, der driver kontoen, er blevet bekræftet.

Du mister dit identitetsbekræftelsesbadge

Hvis du ændrer dine personlige oplysninger, f.eks. dit juridiske navn, eller fjerner dit officielle id fra din konto, kan du miste dit badge for bekræftet identitet og skal bekræfte igen for at booke eller være vært for fremtidige gæster.

    Identitetsoplysninger, som din vært kan bede om

    Airbnb deler ikke dit myndighedsudstedte id med en vært, når du booker. Din vært kan dog bede om et myndighedsudstedt id efter bookingen, hvis vedkommende har tilføjet oplysninger om, hvad der er påkrævet, og hvorfor, i sin opslagsbeskrivelse på det tidspunkt, hvor du bookede – og kun hvor det er påkrævet af juridiske årsager eller af hensyn til overholdelse som beskrevet i Airbnb's politik om aktivitet uden for platformen.

    Nogle regioner har love, der kræver, at gæster registrerer sig hos de lokale myndigheder. Dette kan gøres hos de lokale myndigheder eller på overnatningsstedet på vegne af myndighederne. Det betyder, at hvis du har booket et ophold i en region, hvor dette gælder, kan en vært for en bed and breakfast, et vandrerhjem, et hotel eller en anden bolig på Airbnb anmode om denne registrering fra dig.

    Sådan deler og administrerer vi dine data

    Et netværk bygget på tillid. Et grundlæggende del af at gøre os fortjente til denne tillid er, at være tydelig omkring, hvordan vi bruger dine oplysninger.

    Det er kun autoriseret Airbnb-personale og autoriserede tredjepartsudbydere, der kan få adgang til de oplysninger, du indsender, og alle oplysninger gemmes og overføres på en sikker måde. Vi deler dine identifikationsoplysninger med autoriserede tredjepartsserviceudbydere for at hjælpe med at understøtte processen med identitetsbekræftelse – herunder ting som at bekræfte din identitet, berigtige dine identifikationsdokumenter og udføre baggrundstjek (hvor det er tilladt i henhold til gældende lovgivning).

    Vi sletter dit myndighedsudstedte id efter en foreskrevet opbevaringsperiode i forhold til det formål, det blev indsamlet til, er udløbet – medmindre vi er juridisk forpligtet til at beholde det. Bemærk, at når dit id er blevet slettet, bevarer vi fortsat nogle oplysninger fra det til administration af din konto, overholdelse af lovgivningen og generelle sikkerhedsformål. Det kan f.eks. være din fødselsdato.

    Vi håndterer de oplysninger, der indsamles under identitetsbekræftelse til de formål, der er beskrevet i vores Fortrolighedspolitik. Eksempler på de oplysninger, vi indsamler, og de formål, vi kan bruge dem til, er nedenfor.

    • Personlige oplysninger, du har givet os, såsom juridisk navn, adresse og fødselsdato:
      • Til hjælp i vores identitetsbekræftelsesproces som beskrevet ovenfor
      • Vi reagerer på og undersøger sikkerhedsspørgsmål for at beskytte vores brugere på Airbnb-platformen og i hele netværket
      • Sådan reagerer du på og bistår de retshåndhævende myndigheder i deres efterforskning. Sådan reagerer du på anmodninger om oplysninger fra offentlige organer
      • Opretholdelse af retningslinerne for Airbnb's netværk
      • Overholdelse af gældende lovgivning, som omfatter betalings- og skattelovgivningen
      • Opdagelse af svigagtig adfærd
      • Udførelse af baggrundstjek, hvor det er tilladt i henhold til gældende lovgivning
    • Dit officielle id eller anden identitetsrelateret dokumentation, du har indsendt:
      • Til hjælp i vores identitetsbekræftelsesproces som beskrevet ovenfor
      • Vi reagerer på og undersøger sikkerhedsspørgsmål, der involverer brugere af platformen og hele netværket
      • Sådan reagerer du på og bistår de retshåndhævende myndigheder i deres efterforskning
      • Overholdelse af gældende lovgivning, som omfatter betalings- og skattelovgivningen

    Hjalp denne artikel?

    Relaterede artikler

    Få hjælp til dine reservationer, din konto med mere.
    Log ind, eller tilmeld dig