Gå videre til indhold
    Naviger fremad for at få adgang til foreslåede resultater
    Retningslinjer for rengøring til forebyggelse af COVID-19-spredning

    Retningslinjer for rengøring til forebyggelse af COVID-19-spredning

    Her er, hvad du har brug for at vide om alt fra fjernelse af bakterier til de rigtige forsyninger.
    Af Airbnb den 23. mar. 2020
    6 minutters læsning
    Opdateret 15. jun. 2020

    I starten af juni lancerede vi Airbnb's udvidede rengøringsprotokol for at hjælpe værter med at forberede sig på nye gæstebehov under og efter COVID-19. Vi begyndte med værter i USA og lancerede protokollen i andre lande og regioner kort tid efter. Besøg airbnb.com/cleaningresources for at læse de seneste retningslinjer for at tilbyde et rent og bakteriefrit ophold, se, hvordan du forpligter dig til rengøringsprotokollen og meget mere.

    Vi ved, at mange af jer fortsat er værter lige nu, uanset om det indebærer, at I åbner jeres bolig for længerevarende ophold, byder lokale gæster velkommen eller tilbyder indkvartering til folk, der deltager i hjælpearbejdet i forbindelse med COVID-19. Hvis du fortsætter med at være vært, er det vigtigt at gennemgå din rengøringsrutine igen for at sikre, at du gør, hvad du kan for at beskytte dig selv og dine gæster.

    Vi vil gerne hjælpe, så vi har opstillet nogle retningslinjer baseret på viden og anbefalinger fra CDC (Centers for Disease Control and Prevention).

    Derfor er rengøring vigtigere end nogensinde før

    Renhed har altid været det vigtigste for værter og gæster. Men det er endnu vigtigere nu, hvor vi alle bestræber os på at reducere spredningen af smitte. Ifølge CDC er det muligt at få COVID-19 ved at berøre en inficeret overflade – f.eks. et dørhåndtag eller en lyskontakt – og virussen kan overleve på nogle overflader i flere timer eller endda dage. Derfor er det vigtigt at rengøre og fjerne bakterier fra ofte berørte overflader, især mellem reservationer.

    Bemærk: CDC anbefaler, at man venter 24 timer med at gå ind i en bolig, hvor der har boet en person, der muligvis har været udsat for coronavirus. Værter, der deltager i vores program Overnatningssteder i frontlinjen, skal vente 72 timer mellem reservationer. Det omfatter venteperioden på 24 timer, tid til grundigt at rengøre og fjerne bakterier fra alle områder, gæsten har adgang til, samt en ekstra buffer.

    Forskellen mellem rengøring og fjernelse af bakterier

    Når det handler om at forhindre spredning af bakterier, er det vigtigt at forstå forskellen mellem rengøring og fjernelse af bakterier. Rengøring er at tørre bakterier, snavs og urenheder af (som når du bruger en sæbesvamp til at tørre et synligt snavset bord eller komfur af). Fjernelse af bakterier er, når du bruger kemikalier til reducere antallet af bakterier. Ved først at rengøre og derefter fjerne bakterier kan du reducere risikoen for smitte.

    Følg disse retningslinjer for rengøring

    Her er nogle retningslinjer, der skal overholdes, når du rengør din bolig mellem gæsternes ophold. Hvis du har professionel rengøringshjælp, kan du også bede vedkommende om at bruge denne liste.

    1. Brug værnemidler, når du gør rent. Værnemidler som engangshandsker, forklæder eller kitler og mundbind (f.eks. hjemmelavede eller købte masker) kan give ekstra beskyttelse. Sørg for at vaske hænder, umiddelbart efter at du tager handskerne af.

    2. Luft ud i rummene, før du gør rent. CDC anbefaler at åbne yderdøre og vinduer og bruge ventilatorer til at skabe gennemtræk i rummet, før du begynder at rengøre og fjerne bakterier. Få mere at vide fra CDC om, hvordan du lufter ordentligt ud før rengøring.

    3. Vask hænderne grundigt før og efter hver rengøring. Brug vand og sæbe, og vask i mindst 20 sekunder. Hvis det ikke er muligt, skal du bruge håndsprit med mindst 60 % alkohol. Få mere at vide om korrekt håndvask

    4. Rengør, og fjern derefter bakterier. Brug rengøringsmiddel eller vand og sæbe til at fjerne snavs, fedt, støv og bakterier. Spray med et desinfektionsmiddel, når overfladen er ren. Lad det sidde i et par minutter, og tør derefter af – og hvis du ikke bruger papirhåndklæder eller engangsservietter, er det bedst at bruge en ny rengøringsklud for hver gæst.

      5. Undgå at røre dit ansigt, når du gør rent. For at forhindre spredning af bakterier og virus anbefaler det amerikanske CDC (Centers for Disease Control and Prevention), at du ikke rører dit ansigt, din næse og dine øjne med uvaskede hænder, så vær ekstra opmærksom, når du gør rent.

      6. Brug det rette desinfektionsmiddel. De fleste almindelige desinfektionsmidler til husholdningsbrug, der er godkendt af det amerikanske miljøbeskyttelsesagentur, samt rengøringsmidler med fortyndet blegemiddel til husholdningsbrug eller mindst 70 % alkohol menes at være effektive mod coronavirus. Vær især opmærksom på ofte berørte overflader såsom lyskontakter, dørhåndtag, fjernbetjeninger og vandhaner. (Se vores komplette liste over overflader, der skal rengøres for bakterier, nederst på siden.)

        7. Glem ikke sofaer, tæpper, gardiner og andre bløde, porøse overflader. Fjern forsigtigt synligt snavs eller skidt, og rengør derefter med de rengøringsmidler, der er angivet til at kunne bruges på disse overflader. Maskinvask om muligt genstande i henhold til producentens vejledning.

        8. Vask alt sengetøj ved den højeste varme, som anbefales af fabrikanten. Det omfatter sengetøj, madrasbetræk, hånd- og badehåndklæder, køkkenhåndklæder og tæpper. Husk at bruge handsker, når du håndterer snavset vasketøj, og sørg for at undgå at ryste vasketøj, hvilket kan øge spredningen af ​​bakterier.

        9. Rengør og fjern bakterier fra vasketøjskurve. Overvej om muligt at bruge foring, der enten er til engangsbrug, eller som du kan smide i vaskemaskinen.

        10. Tøm støvsugeren efter hver rengøring. Du skal tørre støvsugeren samt apparater som opvaskemaskine og vaskemaskine af med desinfektionsmiddel.

        11. Brug et øjeblik på at tjekke udløbsdatoerne, når du genopfylder dine forsyninger. Og husk, at du aldrig må blande blegemiddel til husholdningsbrug med ammoniak eller andre rengøringsmidler, der kan frigive giftige gasser, som er farlige at indånde.

        12. Kom skraldeposer i skraldespandene. Hvis du kommer poser i skraldespandene, bliver det nemmere at smide servietter og andet affald ud.

          13. Bortskaf eller vask dine rengøringsprodukter. Hvis du bruger papirservietter, desinfektionsservietter og andre engangsrengøringsmidler, skal du tage affaldet ud, når du er færdig. Hvis du bruger rengøringsklude og andre genanvendelige produkter, skal du sørge for at maskinvaske dem ved den højeste varmeindstilling, materialet kan tåle.

          14. Fjern alt rengøringsudstyr på en sikker måde. Når du er færdig med rengøringen, skal du straks fjerne alt beskyttende ydertøj såsom kitler, handsker eller masker, og smide dem ud eller vaske dem i overensstemmelse hermed. Husk at vaske hænder i mindst 20 sekunder bagefter.

          Hjælp gæsterne med at beskytte sig selv

          Ligesom dig vil mange andre gæster også gøre en ekstra indsats for at reducere deres risiko for smitte. Du kan hjælpe med at fremme muligheden for at holde afstand ved at tilbyde ind- og udtjekning uden vært. Overvej at installere en nøgleboks eller smartlås med et tastatur, og husk at opdatere dit opslag for at tilføje indtjekningsinstruktioner uden vært. Du kan også minimere den personlige kontakt ved at undgå rutinemæssig vedligeholdelse under gæstens ophold.

          For at hjælpe gæster med at opretholde en højere standard for renhed og hygiejne skal du sørge for, at der er de nødvendige faciliteter til rådighed i din bolig og overveje at tilføje et par ekstra ting. Ting som:

          • Håndsæbe
          • Køkkenrulle
          • Papirlommetørklæder
          • Toiletpapir

          Sørg for, at der er rigeligt med ekstra håndklæder og lagener, især til gæster, der skal blive boende i mere end et par dage. Du kan opfordre gæster til at rydde op efter sig selv ved at efterlade desinfektionsmidler og andre rengøringsmidler til dem. Du kan endda udskrive og dele ovenstående retningslinjer for rengøring, så de, hvis de beslutter sig for at gøre rent eller vaske sengetøj, kan gøre det i overensstemmelse med CDC's retningslinjer.

          Fortæl gæsterne om din udvidede rengøringsrutine

          Gæster vil gerne høre om alle de ekstra skridt, du tager for at reducere spredningen af smitte. Så det er en god idé at nævne din udvidede rengøringsrutine i beskrivelsen af din bolig. Hvis du gør det, skal du tænke over, hvilke ord du bruger. Det er okay at sige, at du er ekstra omhyggelig med at fjerne bakterier i din bolig på grund af COVID-19, men du må ikke fremsætte ubegrundede påstande såsom at kalde din bolig "COVID-fri".

          Vi håber, du finder disse retningslinjer for rengøring nyttige, når du navigerer som vært i denne vanskelige tid. Vi fortsætter med at opdatere vores anbefalinger, efterhånden som situationen udvikler sig. I mellemtiden kan du gennemse eventuelle retningslinjer, dine lokale myndigheder eller sundhedsmyndigheder har offentliggjort.

          *Dette indhold er baseret på offentligt tilgængelige oplysninger fra CDC. CDC anbefaler ikke dette indhold eller Airbnb. Airbnb fremsætter ingen erklæringer eller garantier af nogen art, udtrykkeligt eller underforstået, om fuldstændighed, nøjagtighed, pålidelighed, egnethed eller tilgængelighed, hvad angår dette indhold, der leveres til ethvert formål. Enhver lid, du sætter til sådanne oplysninger, sker derfor udelukkende på eget ansvar.

          Tjekliste over elementer, hvor der skal gøres rent og fjernes bakterier

          Generelt:

          • Dørhåndtag
          • Overflader
          • Kontakter
          • Fjernbetjeninger
          • Borde
          • Ventilator og lampekæder
          • Vindueskarme og vinduesgreb
          • Termostater
          • Nøgler
          • Hårtørrere
          • Gelændere
          • Strygebrætter og strygejern
          • Affaldsspande

          Køkken:

          • Vaske
          • Håndtag og greb på skabe
          • Apparater: ovn, brødrister, trykkoger, kaffemaskine osv.
          • Krydderier og lign.: olie, salt- og peberbøsser, almindeligt anvendte krydderier og beholdere osv.
          • Køkkenartikler, der ikke tåler opvaskemaskine: keramiske skåle, børns køkkentøj i plastik osv.
          • Stole med hård ryg

          Badeværelse:

          • Håndvaske
          • Toiletter
          • Vandhaner
          • Brusere og badekar
          • Bruseforhæng og låger
          • Shampoo, balsam, bodyshampoo og sæbebeholdere

          Soveværelse

          • Bøjler og bagagehylder
          • Sengeborde

          Rengøringsapparater:

          • Opvaskemaskiner
          • Støvsugere
          • Vaskemaskiner/tørretumblere

          Børneartikler:

          • Legetøj
          • Bærbare vugger og kravlegårde
          • Høje stole

          Andre faciliteter:

          • Cykler
          • Paraplyer
          • Spil
          • Bøger

          Oplysningerne i denne artikel kan have ændret sig siden offentliggørelsen.

          Airbnb
          23. mar. 2020
          Var det en hjælp?