Gå videre til indhold
    Naviger fremad for at få adgang til foreslåede resultater
    Få alle gæster til at føle sig velkomne

    Få alle gæster til at føle sig velkomne

    Forstå diskrimination, og få strategier til at tackle ubevidste fordomme.
    Af Airbnb den 20. nov. 2019
    11 minutters læsning
    Opdateret 20. nov. 2019

    Højdepunkter

    • Fordomme findes først og fremmest på et underbevidst niveau

    • Brug objektive kriterier til at evaluere potentielle gæster såsom antallet af omtaler på deres profil

    • Tænk over, hvorfor du afviser en gæst – ville du kunne forklare, hvorfor du afviser en gæst, ansigt til ansigt?

    • Byd gæster med forskellige baggrunde velkommen, og fortæl om det på din profil

    Airbnb tror på, at rejser kan bidrage til at skabe forbindelse og en mere åben og inkluderende verden. Diskrimination er en meget reel hindring for denne forbindelse, hvilket er grunden til, at det er så vigtigt at håndtere den og arbejde hen imod en verden, hvor alle føler sig hjemme overalt.

    For at hjælpe værter og gæster med at forstå diskrimination og de fordomme, der ligger til grund for den, har Airbnb arbejdet med de prominente socialpsykologer Dr. Robert W. Livingston fra Harvard University og Dr. Peter Glick fra Lawrence University. Retningslinjerne og bedste praksis i denne artikel er inspireret af deres forskning og viden.

    Fordom vs. diskrimination: Hvad er forskellen?

    "Fordomme" refererer til følelser eller antagelser om en person baseret på træk som etnicitet, seksuel orientering, fysiske træk eller sociale grupper. "Diskrimination" er, når du opfører dig anderledes over for nogen baseret på deres tilhørsforhold. Fordomme fører ikke altid til diskrimination, men det er normalt der, diskriminationen starter.

    Hvad er implicitte fordomme?

    Fordomme findes først og fremmest på et underbevidst niveau og kaldes ofte "implicitte fordomme". Implicitte fordomme kan påvirke, hvordan vi behandler mennesker, hvilket får os til at diskriminere – nogle gange uden at vi er klar over det.

    Køns- og LGBTQ-relaterede fordomme

    Kønsroller er dybt rodfæstet i samfundet, og de fleste af os bruger dem til at træffe beslutninger om, hvordan vi synes, folk skal opføre sig, uanset om vi er bevidste om det eller ej. Kønsstereotyper har betydelige konsekvenser for LGBTQ-folk (lesbiske, bøsser, biseksuelle, transkønnede, tvivlende, bøsser), fordi deres identitet udfordrer samfundsnormerne.

    Uanset hvor du står med hensyn til køns- og LGBTQ-spørgsmål, er det vigtigt at huske på, at gæstfrihed over for andre ikke kræver, at man har samme synspunkter eller livsstil.

    Stereotypernes rolle

    En af måderne, fordomme viser sig på, er gennem stereotypisering. En stereotyp er en udbredt, men forenklet eller overdreven opfattelse af en bestemt type person. Alle bruger stereotyper i et vist omfang – nogle gange bevidst, andre gange ubevidst. Stereotypisering af grupper af mennesker kan ofte føre til diskriminerende adfærd, fra utilsigtede fornærmelser til ekstreme tilfælde af uretfærdighed.

    Sådan kan du gribe ind

    Diskrimination strider mod Airbnb's kerneværdier og er forbudt på vores platform. Heldigvis kan den kontrolleres og undgås, selv når diskriminationen bunder i implicitte fordomme. Her er nogle skridt, alle værter kan tage for at skabe et mere inklusivt netværk:

        • Sæt ord på det. Føj en besked til din profil, der angiver, at du tager imod alle slags mennesker som gæster. Dette signalerer ikke kun til gæsterne, at de er velkomne, det kan også inspirere andre værter til også at omfavne mangfoldighed og inklusion.
        • Brug de samme standarder for alle. Skab et sæt objektive kriterier, som du bruger til at evaluere alle potentielle gæster hver gang. Det kan være antallet af omtaler, de har, eller hvor mange mennesker, der er i gruppen, de rejser med. Hvis dine kriterier er inkonsekvente fra situation til situation, kan fordomme snige sig ind i din beslutningstagning.
        • Vær bevidst i din beslutningstagning. Find ud af, hvorfor du har truffet beslutningen, før du accepterer eller afviser en gæst, og giv dig selv den udfordring at give en grundig forklaring på det. Spørg dig selv, om du ville have det godt med at fortælle gæsten ansigt til ansigt, hvorfor de blev afvist.
        • Udvis empati. Det lyder måske indlysende, men man kommer langt med empati. Forestil dig, at du er i en andens sted, og prøv at forstå, hvordan de kan have det. Tænk på den smerte, ulejlighed og ydmygelse, som nogen kan opleve, når de bliver nægtet muligheden for at booke en bolig, udelukkende fordi de er anderledes.
        • Bliv stereotyperne kvit. En af de få måder, hvorpå man bevist kan vende implicitte fordomme, er at få erfaringer og oplysninger, der udfordrer stereotyperne. Træd ud af din komfortzone, og mød forskellige mennesker. Accepter Airbnb-gæster med forskellige baggrunde. Positiv kontakt og social interaktion kan mindske fordomme.

        Hjælp alle gæster med at føle sig velkomne

        Overvej at angive på din profil, at du tager imod alle slags mennesker som gæster.
        Opdater din profil

        Højdepunkter

        • Fordomme findes først og fremmest på et underbevidst niveau

        • Brug objektive kriterier til at evaluere potentielle gæster såsom antallet af omtaler på deres profil

        • Tænk over, hvorfor du afviser en gæst – ville du kunne forklare, hvorfor du afviser en gæst, ansigt til ansigt?

        • Byd gæster med forskellige baggrunde velkommen, og fortæl om det på din profil

        Airbnb
        20. nov. 2019
        Var det en hjælp?