Gå videre til indhold
    Naviger fremad for at få adgang til foreslåede resultater
    5. maj: En vigtig opdatering fra Airbnb

    5. maj: En vigtig opdatering fra Airbnb

    COVID-19 har ændret rejsebranchen. I dag delte vi nogle triste nyheder.
    Af Airbnb den 5. maj 2020
    8 minutters læsning
    Opdateret 6. maj 2020

    COVID-19 har ændret rejsebranchen fundamentalt, og i dag har vi delt den triste nyhed, at vi reducerer Airbnb's arbejdsstyrke. I denne uge fokuserer vi på at tage os af vores medarbejdere, og vi vil gerne bede om din forståelse og tålmodighed, mens vi bruger tid på at støtte dem. Her er, hvad du kan forvente i løbet af den næste uge:

    • Vi vil fortsætte med at svare på sociale medier, i vores Netværkscenter og gennem vores netværkssupportteam
    • Vi vil kontakte en lille gruppe af netværksledere fra hele verden for at indsamle feedback og almindelige spørgsmål
    • Brian Chesky, vores CEO, vil afholde en direkte værtsopdatering den 13. maj for at besvare de vigtigste spørgsmål og tage fat på det, der betyder mest for jer

    Vi vil fortsat arbejde hårdt for at hjælpe dig og dine gæster og for at genopbygge vores virksomheder sammen. Vi kontakter dig snart igen.

    Tidligere i dag sendte Airbnb-medstifter og CEO Brian Chesky følgende besked til Airbnb's medarbejdere.

    * * *

    Til: Airbnb World Team
    Emne: En vigtig opdatering

    Teammedlemmer

    Det er syvende gang, jeg taler til jer hjemmefra. Hver gang vi har talt sammen, har jeg haft gode og dårlige nyheder, men i dag må jeg komme med nogle meget triste nyheder.

    Når jeg er blevet spurgt om afskedigelser, har jeg sagt, at intet er udelukket. I dag må jeg bekræfte, at vi reducerer Airbnb's arbejdsstyrke. For et firma som vores, hvis mission er centreret omkring tilhørsforhold, er det utroligt svært at måtte se dette i øjnene, og det vil blive endnu sværere for dem, der må forlade Airbnb. Jeg vil give så mange oplysninger som muligt om, hvordan jeg er nået frem til denne beslutning, hvad vi gør for dem, der forlader os, og hvad der nu skal ske.

    Lad mig begynde med, hvordan vi nåede frem til denne beslutning. Vi gennemlever den mest omvæltende krise i vores tid. Da den begyndte at udfolde sig, gik rejser verden over i stå. Airbnb's forretning er blevet hårdt ramt, og i år forventes indtjeningen at være mindre end halvdelen af, hvad vi tjente i 2019. Som reaktion har vi rejst to milliarder dollars og skåret drastisk ned på de omkostninger, der ramte næsten alle hjørner af Airbnb.

    Selvom det var nødvendige tiltag, blev det klart, at vi blev nødt til at gå længere, når vi stod over for to hårde realiteter:

    1. Vi ved ikke præcist, hvornår der kommer gang i rejseaktiviteten igen.
    2. Når folk begynder at rejse igen, vil det se anderledes ud.

    Vi ved, at Airbnb's forretning vil komme sig helt, men de ændringer, den vil gennemgå, er ikke midlertidige eller kortvarige. Derfor er vi nødt til at foretage mere grundlæggende ændringer i Airbnb ved at reducere vores arbejdsstyrke i forbindelse med en mere fokuseret forretningsstrategi.

    Ud af vores 7.500 Airbnb-medarbejdere er næsten 1.900 medarbejdere nødt til at forlade Airbnb. Det er cirka 25 % af vores samlede arbejdsstyrke. Da vi ikke har råd til at gøre, som vi plejede, måtte disse nedskæringer gennemføres for at overgå til en mere fokuseret forretningsform.

    En mere fokuseret forretning

    Rejsebranchen kommer til at se anderledes ud i dette nye landskab, og vi er nødt til at udvikle Airbnb i overensstemmelse hermed. Folk vil ønske sig muligheder, der er tættere på hjemmet, sikrere og billigere. Men folk vil også længes efter noget, de føler er taget fra dem – den menneskelige forbindelse. Da vi startede Airbnb, handlede det om tilhørsforhold og forbindelse. Denne krise har skærpet vores fokus på at vende tilbage til vores rødder, tilbage til det grundlæggende, tilbage til det, der er helt særligt ved Airbnb – helt almindelige mennesker, der er værter i deres egne hjem og tilbyder oplevelser.

    Det betyder, at vi bliver nødt til at reducere vores investering i aktiviteter, der ikke direkte understøtter vores værtsnetværks kerneværdier og -forretning. Vi sætter vores indsats i Transportation og Airbnb Studios på pause, og vi er nødt til at reducere vores investeringer i Hotels og Lux.

    Disse beslutninger afspejler ikke det arbejde, der er blevet udført af medarbejdere i disse teams, og det betyder ikke, at alle på disse teams vil forlade os. Derudover påvirkes teams i hele Airbnb. Mange teams vil blive reduceret i størrelse baseret på, hvor godt de passer til, hvor Airbnb er på vej hen.

    Vores tilgang til nedskæringer

    Det var vigtigt, at have klare principper baseret på vores kerneværdier for, hvordan vi ville håndtere nedskæringer i arbejdsstyrken. Disse var vores vejledende principper:

    • Alle nedskæringer gennemføres i overensstemmelse med vores fremtidige forretningsstrategi og de kapaciteter, vi har brug for.
    • Gør alt, hvad vi kan, for de berørte.
    • Hold fast i vores indsats for mangfoldighed.
    • Optimer til kommunikation en-til-en for de berørte.
    • Vent med at meddele eventuelle beslutninger, indtil alle detaljer er på plads. Gennemsigtighed i kun delvise oplysninger kan forværre situationen.

    Jeg har gjort mit bedste for at forblive tro mod disse principper.

    Nedskæringsstrategi

    Vores proces tog udgangspunkt i en mere fokuseret forretningsstrategi baseret på en bæredygtig omkostningsmodel. Vi vurderede, hvordan hvert team passede ind i vores nye strategi, og vi fastlagde den størrelse og form, hvert team skal have fremover. Derefter foretog vi en omfattende gennemgang af hver medarbejder og traf beslutninger baseret på vigtige færdigheder, og hvor godt disse færdigheder matchede vores fremtidige forretningsbehov.

    Resultatet er, at vi må sige farvel til kollegaer, som vi elsker og værdsætter. Det er gode mennesker, der forlader Airbnb, og andre virksomheder vil kunne prise sig lykkelige over at få dem.

    For at tage os af dem, der forlader os, har vi set på fratrædelsesgodtgørelse, rimelighed, sundhedsordninger og jobstøtte og gjort vores bedste for at behandle alle omsorgsfuldt og betænksomt.

    Fratrædelsesgodtgørelse

    Medarbejdere i USA modtager 14 ugers grundløn plus en ekstra uges løn for hvert år, de har arbejdet hos Airbnb. Ansættelsesperioden rundes af til nærmeste år. Hvis man eksempelvis har været hos Airbnb i tre år og syv måneder, får man yderligere fire ugers løn svarende til 18 ugers løn i alt. Uden for USA vil alle medarbejdere modtage mindst 14 ugers løn plus løn i forhold til ansættelsesperioden i overensstemmelse med det enkelte lands regler på området.

    Aktier

    Vi dropper det etårige krav vedrørende aktier for alle, vi har ansat det seneste år, så dem, der forlader os, uanset hvor længe de har været her, er aktionærer. Derudover er alle, der forlader os, kvalificeret til optjeningsdatoen den 25. maj.

    Sundhedspleje

    Midt i en global sundhedskrise af ukendt varighed ønsker vi at begrænse udgifterne til sundhedspleje. I USA dækker vi 12 måneders sygeforsikring gennem COBRA. I alle andre lande dækker vi udgifterne til sygeforsikring indtil udgangen af 2020. Det skyldes, at vi enten ikke er juridisk i stand til at fortsætte dækningen, eller at vores nuværende planer ikke tillader en forlængelse. Vi vil også yde fire måneders hjælp til mental sundhed gennem KonTerra.

    Jobsupport

    Vores mål er at matche vores medarbejdere, der forlader Airbnb, med nye jobmuligheder. Her er fem måder, hvorpå vi kan hjælpe:

    • Alumni Talent Directory – Vi lancerer et offentligt websted for at hjælpe medarbejdere, der forlader os, med at finde nye jobs. Medarbejdere, der stopper, kan vælge at have profiler, CV'er og arbejdseksempler tilgængelige for potentielle arbejdsgivere.
    • Alumni Placement-team – I resten af 2020 bliver en betydelig del af Airbnb Recruiting et Airbnb Placement-team. Rekrutterende medarbejdere, der bliver hos Airbnb, tilbyder hjælp til medarbejdere, der holder op, for at hjælpe dem med at finde deres næste job.
    • RiseSmart – vi tilbyder fire måneders karrieretjenester gennem RiseSmart, som er en virksomhed, der specialiserer sig i karriereskift og jobformidling.
    • Employee Offered Alumni Support – vi opfordrer alle resterende medarbejdere til at tilmelde sig et program for at hjælpe medarbejdere, der holder op, med at finde deres næste job.
    • Bærbare computere – en computer er et vigtigt værktøj til at finde nyt arbejde, så vi giver alle, der tager forlader os, mulighed for at beholde deres bærbare Apple-computere.

    Her er, hvad der sker nu

    Jeg vil gerne skabe klarhed for jer alle så hurtigt som muligt. Vi har medarbejdere i 24 lande, og den tid, det tager at skabe klarhed, varierer afhængigt af lokale love og praksis. Nogle lande kræver, at meddelelser om beskæftigelse modtages på en meget specifik måde. Selvom vores proces kan variere fra land til land, har vi forsøgt at være betænksomme i planlægningen for hver enkelt medarbejder.

    I USA og Canada kan jeg give øjeblikkelig klarhed. Inden for de næste par timer vil de af jer, der må forlade Airbnb, modtage en kalenderinvitation til et farvelmøde med en seniorleder i jeres afdeling. Det var vigtigt for os, at folk blev informeret i en personlig samtale en-til-en, så vidt det var juridisk muligt. Den sidste arbejdsdag for medarbejdere, der forlader virksomheden, er mandag den 11. maj i USA og Canada. Vi tænkte, at mandag ville give folk tid til at tage de næste skridt og sige farvel. Vi forstår og respekterer, hvor vigtigt det er.

    Nogle af de medarbejdere, der bliver, får en ny rolle og modtager en mødeinvitation med emnet "Ny rolle" for at få nærmere besked. De af jer i USA og Canada, der bliver hos Airbnb, vil ikke modtage en kalenderinvitation.

    Kl. 18.00 PT afholder jeg et verdensmøde@ for vores teams i Asien og Stillehavsområdet. Kl. 12.00 PT afholder jeg et verdensmøde@ for vores teams i Europa og Mellemøsten. Efter hvert af disse møder fortsætter vi med de næste trin i hvert land baseret på lokal praksis.

    Jeg har bedt alle Airbnb-ledere om at vente med at samle deres hold indtil slutningen af denne uge af respekt for vores berørte medarbejdere. Alle har de næste par dage til at fordøje dette, og jeg afholder en CEO Q&A igen på torsdag kl. 16.00 PST.

    Et par afsluttende ord

    Jeg har lært de sidste otte uger, at en krise bringer fokus på det, der virkelig er vigtigt. Selv om vi har været igennem en stormfuld tid, står nogle ting mere tydeligt for mig end nogensinde.

    For det første er jeg taknemmelig for alle her hos Airbnb. Gennem hele denne rystende oplevelse er jeg blevet inspireret af jer alle sammen. Selv under de værste omstændigheder har jeg oplevet vores bedste sider. Verden har mere brug for menneskelig kontakt nu end nogensinde før, og jeg ved, at Airbnb vil vokse med opgaven. Jeg tror på det, fordi jeg tror på jer.

    Desuden nærer jeg en dyb kærlighed til jer alle. Vores mission handler ikke kun om rejser. Da vi startede Airbnb, var vores oprindelige slogan: "Rejs som menneske". Den menneskelige faktor har altid været vigtigere end rejsedelen. Vi er synonym med tilhørsforhold, og det centrale i tilhørsforhold er kærlighed.

    Til jer, der bliver her

    En af de vigtigste måder, hvorpå vi kan hylde dem, der forlader os, er ved at fortælle dem, at deres bidrag betød noget, og at de altid vil være en del af Airbnb's historie. Jeg er sikker på, at deres arbejde vil leve videre, ligesom vores mission vil leve videre.

    Til dem, der forlader Airbnb

    , beklager jeg virkelig. Det er ikke jeres skyld. Verden vil aldrig holde op med at søge de kvaliteter og talenter, som I bragte til Airbnb ... der hjalp med at skabe Airbnb. Jeg vil gerne takke jer af hele mit hjerte for at yde jeres bidrag.

    Brian

    Airbnb
    5. maj 2020
    Var det en hjælp?